Tuesday, February 10, 2009

Membebel

Walaupun saya kerja sendiri, tak semua kerja saya lone ranger. Terutama kalau melibatkan projek yang agak besar, saya terpaksa bekerjasama dengan orang lain. Selalunya, mereka akan 'outsource' satu bahagian projek kepada saya mengikut kemahiran saya.

Since hujung tahun lepas, dah banyak kali saya 'terlibat' dengan projek macam ni. Saya tulis 'terlibat' macam tu sebab so far belum ada satu pun yang betul-betul materialise. Untuk secure projek yang agak besar, prosesnya memakan masa - dari 'scoping' projek, buat proposal, presentation to client - kadang-kadang berkali-kali, negotiate tawar menawar, tunggu tunggu dan tunggu....

Kalau ikut suka hati saya, projek kecil di mana saya atau company saya sendiri berurusan terus dengan client adalah pilihan saya. Saya boleh buat cara saya, boleh buat semua keputusan sendiri.

Baru-baru ini, ada satu projek yang besar macam saya cerita di atas. Ramai pihak yang terlibat. Pening kepala saya sebab macam-macam character ada. Bila kita kerja, kalau ada geng yang satu kepala baru la senang. Anyway, kalau office environment, kita dah kenal sedikit sebanyak orang di sekeliling kita perangai sorang-sorang dan macam mana nak handle.

Nasib saya la untuk project ni pelik pelik betul characternya. Seorang Makcik yang 'tak tahu apa sangat' tapi berani tender project 'mahal'. Business partner dia 'D' yang suka kacau saya dengan isu-isu yang buat saya naik hangin. Marketing guy 'H' yang 'macam gatal' dan tak professional langsung. Saya tahu tak baik kan saya melabelkan orang macam tu. Tapi itula...tetiba 'tercampak' untuk bekerja dengan orang yang kita langsung tak kenal, jumpa sekali terus kena deal dengan mereka.

Malam kelmarin Makcik call hari ni sepatutnya ada meeting. Project dah confirm...katanyer...Sampai pagi ni belum confirm lagi meeting jadi ke tak. Dah berkali kali false alarm macam ni. Saya dah boleh imagine betapa stressnya saya kat meeting nanti. Sebab orang yang tak tau pasal kerja saya akan cuba ajar saya macam mana nak buat kerja.

Saya tengah 'psyche-up' diri sendiri. Saya pilih kerja macam ni, saya kena terima semua ni sebab saya akan lalui banyak lagi project macam ni. Saya kena focus dan letak tepi isu-isu character dan cara kerja orang yg pelik pelik ni.

cukuplah membebel pagi-pagi ni

6 comments:

CATZ said...

macam-macam peel manusia ni ye anne..
kira u ni tough lah boleh face semua ni...share lah lg ur experience...ur life nampak menarik.

anne said...

hi catz...takde la tough sgt...;-)

ok, insyaAllah akan try rajin2kan diri update.

Norae said...

salam anne..

kerja dengan orang nie memang memeningkan kepala.. tambah2 lagi yg pangkatnya lebih tinggi dan jenis yang banyak songeh.. apa2 pun, saya harap anne terus tabah & saya doakan yang terbaik utk anne..

Norae said...

salam anne..

kerja dengan orang nie memang memeningkan kepala.. tambah2 lagi yg pangkatnya lebih tinggi dan jenis yang banyak songeh.. apa2 pun, saya harap anne terus tabah & saya doakan yang terbaik utk anne..

Anonymous said...

i am, 2rd year in 'management course 'this sem i got pper 'Human resource management'- Functions of HRM and Challenges and issues facedby HRM,it part of my assignment-please ,it irritate you there-really need within 2 day b4 summit it on 28.2.09-[iz]

NN said...

hmm..
good luck to u..

=)